“Ο Ταρτούφος” του Μολιέρου
” Ο Ταρτούφος” του Μολιέρου
από τη Θεατρική Ομάδα Μηχανή – Drama Group Machina στο Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, Λεωφόρος Στρατού 2Α, την Πέμπτη 23 Μαρτίου στις 20:30 μ.μ. στα πλαίσια της Εβδομάδας Γαλλοφωνίας.
Συνδιοργάνωση:Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης
Είσοδος ελεύθερη.
ΠΑΙΖΟΥΝ
Κα Περνέλ: Ευγενία Ροΐδου
Ελμίρα: Καίτη Περχανίδου
Ντορίνα: Λίζα Διαμαντή
Δάμις: Αντώνης Γραμμένος
Μαριάνα: Άννα Κοτλόβα
Κλεάνθης: Βασίλης Θεολόγης
Οργκόν: Γιάννης Γαρυφάλλου
Βαλέριος: Μάρκος Σιδηρόπουλος
Ταρτούφος: Κώστας Κουνελάκης
Κος Παστρικός: Χρήστος Αντωνιάδης
Αστυνόμος: Δημήτρης Παπαδόπουλος
και
Σφήνα: Δέσποινα Τσιτσικώστα
Λωράν: Αθανασία Γαϊτανίδου
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Κείμενο: Μολιέρος (1632-1673)
Μετάφραση: Άρης Αλεξάκης
Επεξεργασία κειμένου: Όλγα Κουτσού-Λίλια Λύτρα
Σκηνοθεσία: Λίλια Λύτρα
Σκηνικό-Κοστούμια: Σύνθια Γεροθανασίου
Βοηθός Σκηνοθέτη: Μαρία Λίτσιου
Μουσική: Αντώνης Φαναράς
(επεξεργασία μουσικού θέματος του Jean-Baptiste Lully,1632-1687)
Trailer: Βάσω Φλωρίδη, Γαβρήλος Ψαλτάκης
Κατασκευές: Κώστας Κουνελάκης
Περούκες: Μαρία Λίτσιου, Μαρία Παπανικολάου, Δέσποινα Τσιτσικώστα, Αθανασία Γαϊτανίδου
ΤΟ ΕΡΓΟ
«Ο Ταρτούφος», γράφτηκε στα 1664 και παίχτηκε για πρώτη φορά (οι τρεις πρώτες πράξεις του) στις 12 Μαΐου 1664,στο πλαίσιο καθιερωμένων εορτασμών που συνήθιζε να διοργανώνει ο Βασιλιάς Λουδοβίκος ο 14ος στις Βερσαλλίες. Η παράσταση προκάλεσε αμέσως θύελλα αντιδράσεων. Ο κλήρος αναγνώρισε το ίδιο του το πρόσωπο πίσω από την οξύτατη σάτιρα του Μολιέρου κατά της θρησκοληψίας και της υποκρισίας και με την συμπαράσταση της βασιλομήτορος δεν δίστασε με διάταγμα που εξέδωσε ο Αρχιεπίσκοπος των Παρισίων να απαγορεύσει ρητά στους πιστούς της Μητροπόλεώς του επί ποινή αφορισμού “να διαβάσουν ή να ακούσουν να απαγγέλλεται η εν λόγω κωμωδία είτε δημόσια, είτε ιδιωτικά ”. Παρά τις αιτήσεις του προς τον Λουδοβίκο, τις περικοπές που έκανε στο έργο του και την προσωρινή αλλαγή του τίτλου «Ο Απατεώνας», μεσολάβησαν 5 χρόνια προσπαθειών, έντονων απογοητεύσεων και αφορισμών, ώσπου να επιτραπεί τελικά στον Μολιέρο να το παρουσιάσει χωρίς περικοπές στις 5 Φεβρουαρίου του 1669.
Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Ο Ταρτούφος, ένας ψευτοθρησκευόμενος επαρχιώτης, γοητεύει τον Οργκόν, έναν πλούσιο Παριζιάνο αστό, με τις επιδεικτικές του “ευσεβείς” πράξεις. Ο Οργκόν τον εγκαθιστά στο σπίτι του. Σύντομα όλοι, εκτός από τη μητέρα του, καταλαβαίνουν την υποκρισία και την υστεροβουλία του Ταρτούφου και προσπαθούν να αποκαλύψουν την πανουργία του στον Οργκόν που αρνείται να δεχτεί την αλήθεια και συνεχίζει να τον εμπιστεύεται απόλυτα. Η σύζυγος του Οργκόν, Ελμίρα, με ένα τέχνασμα αποκαλύπτει την πανουργία του Ταρτούφου και… (συνεχίζεται)
ΜΟΛΙΕΡΟΣ (1622-1673)
Συγγραφέας, ηθοποιός και ποιητής. Το πραγματικό όνομά του ήταν Ζαν Μπατίστ Ποκελέν. Το έργο του είναι εμπνευσμένο από την αναγεννησιακή παράδοση του γαλλικού λαϊκού θεάτρου και τις προοδευτικές ιδέες του ουμανισμού. Από τα πρώτα του έργα ο Μολιέρος κατάφερε από τη μια μεριά να καταδείξει τον φαρισαϊσμό των ευγενών και της αστικής κοινωνίας και από την άλλη να ενσαρκώσει το πνεύμα, την ενεργητικότητα και την αισιοδοξία των λαϊκών μαζών. Ειδικά τα έργα του «Ταρτούφος», «Δον Ζουάν» και «Μισάνθρωπος» όπου οι ήρωες είναι εξαιρετικά δημοφιλή κοινωνικά πρότυπα, αποκαλύπτουν και κατατροπώνουν τη θεοσέβεια όπου εκφράζεται με υποκριτική φιλανθρωπία καθώς και την πνευματική χρεωκοπία και τον ωμό κυνισμό της αριστοκρατίας. Θεωρείται ο δημιουργός της «υψηλής κωμωδίας», που έθεσε τα θεμέλια της ρεαλιστικής δραματουργίας, καθώς τα έργα του ήταν καθρέφτης όλων των στρωμάτων της κοινωνίας.